Hyppää pääsisältöön

Ilmianto

Norion Bank pyrkii ylläpitämään avointa liiketoimintaympäristöä ja korkeaa liiketoimintaetiikkaa sekä huomioimaan aina mahdollisuudet parannuksiin. Haluamme havaita ja korjata puutteet varhaisessa vaiheessa ja siten säilyttää vahvan luottamuksen organisaatiotamme kohtaan.

Jos kuka tahansa henkilö epäilee epäkohtaa, joka on lain vastainen tai jonka tuominen julki voi olla yleisen edun mukaista, hän voi ilmoittaa siitä pankin ilmiantojärjestelmän kautta. 

Norion-pankki kannustaa henkilöitä, jotka haluavat ilmoittaa epäillystä epäkohdasta, olemaan avoimia henkilöllisyytensä suhteen, sillä vastaanotettujen ilmoitusten käsittely on luottamuksellista. 
Huomaa, että vain Norion Bank AB:n liiketoimintaan suoraan liittyvät henkilöt kuuluvat ilmiantajia koskevan lainsäädännön (laki 2021:890 väärinkäytöksistä ilmoittavien henkilöiden suojelusta) piiriin. Lue lisää täältä

Ilmoita avoimesti tai nimettömänä 2Whistle-ilmoituskanavan kautta 

Ilmoitukset käsittelee ulkopuolinen, riippumaton toimija 2Secure. Ilmoitus rekisteröidään verkkopalvelun kautta, ja vastaanotetusta ilmoituksesta ilmoitetaan vastaanottajalle (2Secure) automaattisesti. Ilmoituksen yhteydessä ilmoittaja saa henkilökohtaisen salasanan, jonka avulla hän voi antaa lisätietoja ja saada 2Securelta tietoja ilmoituksen käsittelystä. 
 
Käytä ilmiantojärjestelmää verkossa: wb.2secure.se 
 
Seuraavaa koodia on käytettävä tapauksen rekisteröimiseksi ilmiantojärjestelmään: KHY306 

Viestintäkanava on salattu ja suojattu salasanalla. 

Käytä ilmiantojärjestelmää puhelimitse: 077 - 177 99 77

Toit tehdä ilmiannon myös ulkoisesti tietyn vastuualueen toimivaltaiselle viranomaiselle tai jollekin EU:n toimielimelle tai laitokselle. 

Lain mukaisen suojan saaminen edellyttää, että edellä kuvattu sisäinen raportointi on tehty ja että se ei ole johtanut kohtuullisiin jatkotoimenpiteisiin ja kohtuulliseen palautteeseen. 

Lisäksi ulkoinen raportointi suojataan, jos ilmiantajalla on perusteltu syy uskoa, että epäkohta aiheuttaa vaaraa hengelle, terveydelle tai turvallisuudelle tai merkittävää haittaa ympäristölle tai jos ilmiantajalla on syytä uskoa, että sisäinen raportointi aiheuttaisi kostotoimien riskin tai tilanteen, jossa epäkohdan tehokas korjaaminen olisi epätodennäköistä. 
 
Norion Bankin osalta ulkoisesta raportoinnista vastaava toimivaltainen viranomainen on Ruotsin finanssivalvonta (Finansinspektionen).

Ilmiantaja | Finansinspektionen

Kun ilmoitus tehdään ulkoisesti Ruotsin finanssivalvonnalle (Finansinspektionen), suoja säilyy ilmiantajia koskevan lainsäädännön mukaisesti. 
 
Ilmiantajan on tärkeää voida luottaa siihen, että väärinkäytöksistä voi ilmoittaa turvallisesti. Ilmiantotapaukseen liittyviä henkilötietoja käsitellään vain, jos käsittely on välttämätöntä jatkotoimia varten. Jatkotoimilla tarkoitetaan tilannetta, jossa ilmoitus otetaan vastaan sisäisen tai ulkoisen kanavan kautta, ollaan yhteydessä ilmiantajaan, ryhdytään toimiin esitettyjen väitteiden paikkansapitävyyden arvioimiseksi, toimitetaan tietoja tutkituista väitteistä jatkotoimia varten ja annetaan tietoa jatkotoimista ilmiantajalle. Henkilötietoja, jotka eivät ole ilmeisen merkityksellisiä ilmiantotapauksen raportoinnin/dokumentoinnin kannalta, ei saa kerätä.

Yksityiskohtaiset tiedot siitä, miten pankki käsittelee henkilötietoja tai miten voit käyttää oikeuksiasi, ovat saatavilla pankin verkkosivuston Tietosuoja-välilehdellä