NJIE rakensi miljoonayrityksen terveysvaikutteisten elintarvikkeiden alalla
On vaikeaa lanseerata uusi tuote markkinoilla, joita dominoi muutama vahva toimija. Tämä ei estänyt Assan Njietä perustamasta ravintolisäyritystä. Kymmenen vuotta myöhemmin NJIE:n liikevaihto on 360 miljoonaa Ruotsin kruunua. Tapasimme yrityksen perustajan selvittääksemme, miten siinä onnistuttiin.
Joka kolmas aloittava yritys menee konkurssiin kolmen vuoden kuluessa. Se ei kuitenkaan estänyt Assan Njietä hakemasta lainaa, jotta voisi tilata kontillisen aloe vera -juomaa. Nopeat päätökset ja kurinalaisuus ovat auttaneet kehittämään yrityksen, joka on ollut kahdesti Svenska Dagligvaruhandelnin ehdokkaana vuoden tuotteesta.
2000-luvun alussa Assan kuului vapaaottelun Euroopan huippuihin. Siihen liittyi paljon matkustamistaja matkoillaan hän löysi tuotteen, josta tuli lähtökohta yhdelle Ruotsin johtavista terveysvaikutteisia elintarvikkeita tarjoavista yrityksistä.
– Hollannissa pidetyllä harjoitusleirillä join ensimmäistä kertaa aloe vera -juomaa. Ihastuin erityisesti juoman hyvään makuun, mutta kun palasin kotiin Göteborgiin, huomasin, ettei juomaa ollut saatavilla Ruotsin markkinoilla, Assan Njie kertoo.
Assan päätti ottaa yhteyttä toimittajaan ja tilasi erän aloe vera -juomaa. Vähimmäisostos korealaiselta tehtaalta oli 33 000 pulloa, eikä Assanilla ollut pääomaa tai varastotilaa.
– Urheilun lisäksi minulla oli vain joitain satunnaisia töitä, joten en saanut lainaa itse. Äitini takauksen turvin saimme pankkilainan rahoittaaksemme ensimmäisen tilauksen.
Rahat riittivät juuri ja juuri tilauksen maksuun. Kun Assan seisoi jalkakäytävällä äitinsä kerrostalokodin ulkopuolella vastaanottamassa konttia, hän tajusi aliarvioineensa toimituksen koon.
– Koska minulla ei ollut varaa varaston vuokraamiseen, kysyin taloyhtiöltämme, voisinko lainata kellarissa olevaa pöytätennishuonetta.
Se onnistui, ja muutaman treenikaverin avustuksella hän alkoi purkaa konttia. Pian pöytätennishuone oli täynnä. Seuraavaksi Assan kysyi äidiltään, voisiko hän siirtää nojatuoliaan lähemmäs televisiota. He järjestivät huonekalut uudelleen ja kasasivat loput laatikot pinoiksi olohuoneeseen.
Jos tavoitteena on myydä suuria määriä, se on tehtävä suurten elintarvikeketjujen kautta. Se on kuitenkin vaikeaa. Kilpailu hyllypaikoista on kovaa ja suuret toimittajat hallitsevat hyllyjä. Assan suunnitteli strategiansa jo varhaisessa vaiheessa. Aluksi hänen tavoitteenaan oli myydä tuotteita vain kahviloihin, luontaistuotekauppoihin ja kuntosaleille. Hän halusi luoda eksklusiivisen vaikutelman.
– Strategiani oli luoda vahva kysyntä tiedostavan kohderyhmän keskuudessa.
Assan kierteli punaisella mopollaan Göteborgin trendikkäitä kahviloita, kuntosaleja ja luontaistuotekauppoja. Hän tarjosi useille liikkeille mahdollisuutta maksaa vasta sitten, kun juomat oli myyty loppuun. Näin hän sai tuotteet myyntiin juuri sinne, minne halusi. Vähitellen liiketoiminta lähti käyntiin ja Assan teki lisää tilauksia korealaiselle toimittajalle. Kaksi vuotta myöhemmin puhelin soi.
– Ruokakaupat ja kioskit lähestyivät meitä ja kertoivat, että monet heidän asiakkaistaan kysyivät aloe vera -juomia, joten he halusivat ostaa tuotteitani.
Assan kuitenkin kieltäytyi. Hän halusi panostaa edelleen tuotteen eksklusiiviseen imagoon, ja myyntiä jatkettiin vain kahviloihin, kuntosaleille ja luontaistuotekauppoihin. Kysynnän vahvistuessa Assan toivoi voivansa tulevaisuudessa myydä suuria tuotemääriä Ruotsin suurimmille elintarvikeketjuille.
Kuuden vuoden kuluttua myynti alkoi todella kasvaa. Silloin Assan alkoi etsiä tapoja laajentaa valikoimaa.
– Vuonna 2014 huomasin, että rahka- ja proteiinimarkkinat olivat kasvussa. Olin itse valmistanut proteiinivanukkaita ollessani huippu-urheilija, ja koska tämä kategoria puuttui markkinoilta, meillä oli markkinarako. Jotta NJIE:n vanukas pystyisi kilpailemaan suurten meijeriyritysten rahkojen kanssa, oli tärkeää, että tuote todella erottuisi joukosta.
– Laitoimme pakkauksen kanteen lusikan ja suunnittelimme laktoosittoman ja sokerittoman proteiinivanukkaan. Ensimmäisenä vuonna Svensk Dagligvaruhandeln nimitti vanukkaamme ehdolle vuoden tuotteeksi. Tulimme silloin toiseksi. Seuraavana vuonna proteiinipirtelömme voitti vuoden päivittäistavaran palkinnon.
Assanin mukaan työntekijöiden sitoutuminen on ollut avain yrityksen menestykseen. Nykyään NJIE:llä on 65 työntekijää, ja valikoima on laajentunut neljään tuotekategoriaan: elintarvikkeet, ravintolisät, treenivaatteet ja tapahtumat.
– Tulevina vuosina keskitymme pääasiassa yrityksen kehittämiseen. Haluamme laajentaa valikoimaa ja saada aikaan kestävää kasvua. Haluamme olla relevantti toimittaja kuntoilusta kiinnostuneille ihmisille.